7-vahvinta-sisaltomarkkinoinnin-trendia-vuonna-2016

7 vahvinta sisältömarkkinoinnin trendiä vuonna 2016

Markkinointi on luonnostaan jatkuvassa liikkeessä. Tässä artikkelissa ovat tärkeimmät 2016 vuoden sisältömarkkinoinnin trendit. Pysy trendien edellä, etteivät ne ohita sinua. Uskomme, että yhä useammat mainostoimistot vaihtavat ”mainostamisen” ”sisältöön”, ja sisältömarkkinointiin kohdennetaan enemmän rahallisia panoksia. Markkinointi on luonnostaan jatkuvassa liikkeessä. Tässä artikkelissa ovat tärkeimmät 2016 vuoden sisältömarkkinoinnin trendit. Pysy trendien edellä, etteivät ne ohita sinua. Uskomme, että yhä useammat mainostoimistot vaihtavat ”mainostamisen” ”sisältöön”, ja sisältömarkkinointiin kohdennetaan enemmän rahallisia panoksia.

Sisältömarkkinointi on 62 % edullisempaa liidiä kohden kuin tavallisessa televisio-, ulko-, radio- ja lehtimainonnassa. Tutustu tarkemmin alla oleviin trendeihin.

1. Oman blogin merkitys vahvistuu edellisvuosista.

Yritysten ja yhteisöjen omien blogien määrä tulee kasvamaan, ja syy on yksinkertainen: HubSpot ennusti jo vuodelle 2015, että aktiivista blogia ylläpitävät saavat 67 % enemmän liidejä kuin ne, joilta blogi uupuu

Miksi? Korkealaatuinen ja aktiivinen blogi pitää yllä kiinnostusta yritykseen ja sen palveluihin sekä tuotteisiin. Blogissa kuuluu asiantuntijuuden ja innostuksen ääni ja blogiin voi osallistua useampikin kirjoittaja.

2. Videon vauhti ei ole pysähtynyt.

Uusia palveluja kehitetään jatkuvasti ja tärkeimpien omaksuminen on usein ratkaisevaa menestyksen kannalta. Sisältömarkkinointiyritys Brandanew arvioi, että vuoteen 2017 mennessä 74 % netin käytöstä tapahtuu videosisällöissä.

Esimerkki: Uusia videosovelluksia nousi esille jo vuonna 2015, joista suurimman läpimurron teki reaaliaikainen Twitterin Periscope-sovellus. Se mahdollistaa uuden tavan jakaa tarinoita ja koukuttavia sisältöjä kohderyhmälle. Käytä älypuhelimen kameraa lähettimenä ja maailma on avoin sinulle. Sovellukseen sisältyy myös interaktiivinen chat, jota hyödyntämällä voi saada kaiken irti lähetyksestä. Ammattilaisten käyttämänä Periscope vastaa uudenlaisen sisältömarkkinoinnin tarpeisiin. Lataa Periscope: iOS ja Android.

3. Mobiili on vahvistunut ja vahvistuu – mobile first!

Vuosi 2015 näytti uuden suunnan mobiiliin panostamisessa, ja osa yrityksistä nosti sen ykköseksi ajattelussaan. Kuten tiedämme, älypuhelimella voi tehdä nykyään hyvin paljon asioita ja tehokkaammin kuin aiemmin. Miksi? Social Media Week perustelee asiaa älypuhelinten määrän suurella kasvulla ja niiden omistajien vierailuilla nettisivuilla.

4. Visuaalisuus toimii edelleen.

Alati nopeutuvat verkkoyhteydet, erityisesti mobiilissa, mahdollistavat paremman kuvien ja videoiden saatavuuden. Content Marketing Institute kirjoitti, että sisällöt – kuten blogijulkaisut –, jotka sisältävät visuaalisuutta saavat 94 % enemmän näyttöjä kuin kuvattomat. Tämä riippumatta siitä, mitä toimialaa julkaisija edustaa.

Myös usean sosiaalisen median palvelun, kuten Pinterestin ja Instagramin, olemassaolo perustuu vahvasti visuaalisuuteen. Content Marketing Institute kirjoittikin, että lähes 66 % sosiaalisen median päivityksistä sisältää kuvia.

Vinkki: yksi muoto on ylitse muiden: Infograafit kasvattavat suosiotaan ja niitä jaetaan ja tykätätään kolme kertaa enemmän kuin muita mahdollisia visuaaleja.

5. Tarinat ja tarinallisuus valtaavat asemaa.

Tarinallisuuden merkitys tai ihmisten tarve tarinoille ei ole vähentynyt markkinoinnissa. 80 % yrityksen päättäjistä haluaa mieluummin tietoa yrityksestä artikkeleista kuin mainoksista. Tämä huomioon ottaen kannattaa panostaa hyvään tarinankerrontaan ja aidosti relevanttiin sisältöön. Vieraat nimittäin konvertoituvat paremmin asiakkaiksi tarinoiden avulla.

6. Ostopolun kokonaisuuden ymmärtäminen tuo tulosta

Tätä kohtaa ei yksinkertaisesti voi ohittaa, kun tehdään töitä sisältömarkkinoinnin parissa vuonna 2016. Oikein kohdistettu sisältö palvelee potentiaalista asiakasta ja antaa hänelle olennaisia tietoja juuri oikeaan aikaan. Siksi sisältöä suunnitellessa ja sitä tarjotessa on oltava tietoinen, missä vaiheessa ostopolkua ihminen on. Ostopolun hallitseminen on avainasemassa, kun tehdään tehokasta ja toimivaa sisältömarkkinointia: esimerkiksi Content Marketing Institute mainitsee, että sama viesti ei toimi ensimmäistä ja kuudetta kertaa yrityksen sivustolla vierailevalle. Asiakkuuden luomisen jälkeen suhdetta voi vielä syventää, sillä suositteleva asiakas on kullanarvoinen. Ota ostopolkuun perehtymisestä kaikki irti ja hyödynnä se sisältöjen suunnittelussa.

7. Sosiaalisen median hyödyntäminen jatkuu

Miksi sosiaalinen media pitää ottaa erityishuomioon sisältömarkkinoinnissa? Koska ihmiset ovat sosiaalisia ja haluavat kuluttaa ja nähdä sisältöjä siellä, missä viihtyvät ja koska oikein kohdistetut, laadukkaat ja hyödylliset sisällöt konvertoivat. Social Media Today kiteyttää yksinkertaisen sisältömarkkinoinnin strategian, jota voi hyödyntää sosiaalisessa mediassa sisältöjen suunnittelussa, sisällöntuotannossa ja jakamisessa. Kohderyhmän ymmärtäminen ja kuunteleminen sekä relevanttien sisältöjen tekeminen on A ja O, mutta niiden jakaminen onnistuneesti – myös muissa kanavissa on tärkeää. Kaiken ideoinnin keskellä voi olla tärkeää pohtia, olisiko parempi ulkoistaa some asiantuntijoille.

Yhteenveto

Maailma muuttuu ja markkinointi muotoutuu ajan pyörässä. Valitse kirjoituksesta yrityksellesi olennaisimmat sisältömarkkinoinnin trendit ja keskity niihin; tuloksia syntyy tekemällä fiksuja valintoja, ajassa eläen ja ennakoiden. Hyödynnä trendit, sillä varmaa on, että joku hyödyntää ne.