5-merkittavinta-sosiaalisen-median-trendia-vuodelle-2017

5 merkittävintä sosiaalisen median trendiä vuodelle 2017

03.11.2016

Sosiaalinen media ei pysy kauaa samanlaisena, vaan sen eri kanavat muuttuvat jatkuvasti pitääkseen käyttäjänsä kiinnostuneina. Brändien tulisikin sopeutua muutoksiin nopeasti ja tarkkailla, miten käyttäjien tapa toimia somessa muuttuu verkossa sekä orgaanisesti, että uusien ja muuttuvien somen kanavien kautta.

1. Somen maksettu ja personoitu mainonta

Sosiaalisen median kehittyessä jatkuvasti syntyy monia tehokkaita markkinointikeinoja markkinoijille. Monet kanavat ja sovellukset alkavatkin kehittää tai laajentaa eri mainostamisen keinoja. Tästä esimerkkinä on Snapchat, joka alkaa nyt asettaa mainoksia käyttäjien ”tarinoiden” väleille. Yritysten kannattaisi tutustua tähän nousevaan trendiin, sillä se on hyvin tehokas mainonnan keino.

Mainoksia kehittäessä on hyvä pitää mielessä personointi, jotta brändille saa tavoiteltua oikeita käyttäjiä. Personoinnin apuna voi käyttää analysointityökaluja, joiden avulla on helpompi kohdentaa mainoksia.

2. Lyhyempää ja nopeampaa vuorovaikutusta

On monia muutoksia, joiden takia vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa on muuttumassa lyhyemmäksi ja nopeammaksi. Valtaosa käyttää mobiilisovelluksia sosiaalisen kanssakäymiseen, jolloin on hankalampaa kirjoittaa pidempiä vastauksia. Toinen syy tähän on se, että visuaalinen sisältö on selättämässä kirjoitettua sisältöä. Myös koko ajan useampi henkilö käyttää emoji-reaktioita sanattomaan vastaukseen. Näiden summana nykyään vuorovaikutus tulee olemaan lyhyempää, ytimekkäämpää ja nopeampaa.

Lähde: Get emoji

3. Reaaliaikainen sisältö ja asiakaspalvelu

Käyttäjät alkavat suosimaan koko ajan enemmän reaaliaikaista sisältöä. Somea käytetään eniten älypuhelimilla ja tableteilla, joten ihmisten on helpompi jakaa sisältöä välittömästi seuraajilleen ja kavereilleen. Tämän jakamisen helppouden takia käyttäjät ovatkin alkaneet himoita uusia trendejä, kuten live stream –videoita.

Reaaliaikaisen sisällön lisäksi käyttäjät ovat alkaneet haluamaan myös reaaliaikaisia vastauksia brändeiltä somessa. He odottavat brändien vastaavan heidän kysymyksiinsä ja ratkaisevan ongelmia. Search Engine Watchin tutkimuksen mukaan itseasiassa jopa 72% Twitterin käyttäjistä odottaa tunnin sisällä vastausta brändiltä, jota he seuraavat. Tämä on johtanut siihen, että brändit ovat alkaneet käyttämään suuria summia tiimeihin, jotka selaavat sosiaalista mediaa ja vastaavat käyttäjien lähettämiin kommentteihin ja palautteeseen. Monien brändien asiakaspalvelu onkin siirtynyt kokonaan heidän sosiaalisen median kanaviinsa.

4. Vähemmän ja parempia postauksia

Twitterin ilmestyessä ihmisiä kiehtoi se, että sillä pystyi julkaisemaan vain lyhyitä ja tiiviitä postauksia. Tämän takia käyttäjät julkaisivat sisältöä normaalia useammin, vaikka niissä olikin vähemmän sisältöä, kuin muissa sosiaalisen median kanavien julkaisuissa. Nyt Twitterin tähtihetket ovat kuitenkin hitaasti hiipumassa, ja sen tilalle on nousemassa Instagramin kaltaisia kanavia. Yksi syy tähän voi olla se, että Instagramissa jaetaan vähemmän, mutta parempilaatuista sisältöä. Ihmiset ovat saattaneet kyllästyä Twitterissä siihen, että siellä jaettiin paljon merkityksetöntä sisältöä. Nämä seikat tarkoittavatkin, että on parempi tehdä vähemmän parempilaatuisia postauksia, kuin paljon turhia.

5. Somen vaikuttajat

Vaikuttajien avulla tapahtuva markkinointi on kasvanut todella hurjaa vauhtia. Myös vaikuttajien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Kun yhdistetään vaikuttajat videomarkkinointitrendien kanssa, saa tulokseksi tubettajat. He ovatkin muodostaneet yhden somen massiivisimmista vaikuttajaverkostoista.

Brändin mainostamiseen sopivan vaikuttajan etsimisessä kannattaa miettiä, kehen brändin käyttäjät luottaisivat. Tutkimuksen mukaan 49% Twitterin käyttäjistä luottaa vaikuttajien suositteluihin, joten somen vaikuttajien vaikutusvoima on hyvin huomattava.

Lähde: Twitter

– Tanja –